kurkuma

Kurkuma – właściwości lecznicze i odchudzające, czyli moc atutów niebanalnej przyprawy

Kurkuma jest jedną z najlepszych przypraw pod względem prozdrowotnych właściwości. Występuje także pod nazwami szafran indyjski, ostryż długi, żółty imbir, żółcień. Ważną zaletą kurkumy jest wysoka zawartość cennych antyoksydantów, będących dla nas parasolem ochronnym przed szkodliwymi wolnymi rodnikami i wykazujących działanie przeciwstarzeniowe. Jednak o pożytecznym wpływie kurkumy na nasze zdrowie warto powiedzieć więcej, gdyż przyprawa ta może pomóc nam w naturalny sposób zwalczyć wiele powszechnie występujących dolegliwości. Co więcej, kurkuma może być niezwykle wartościowym składnikiem dla osób dążących do wyszczuplenia sylwetki.

Jakie są najcenniejsze właściwości kurkumy? Na które jej działania warto szczególnie zwrócić uwagę? Jak stosować kurkumę w codziennej diecie? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury!

​Co to jest kurkuma i czym się charakteryzuje?

kurkuma w kapsułkach

Kurkuma to jedna z najsłynniejszych przypraw rodem z kuchni azjatyckiej. Ma także wielowiekową tradycję w naturalnej medycynie chińskiej, hinduskiej, arabskiej. Ze względu na intensywny kolor, kłącze kurkumy stosowane jest także jako naturalny barwnik np. do tkanin.

Kurkuma pozyskiwana jest z należącego do rodziny imbirowatych ostryżu długiego (z kłącza). Roślina w naturalnych warunkach porasta tereny Indii, uprawiana jest zaś w licznych krajach, w których panuje klimat tropikalny. Głównym składnikiem aktywnym kurkumy jest związek polifenolowy o nazwie kurkumina.

Kurkuma wyróżnia się wyrazistą, mocną, pomarańczowo-żółtą barwą, specyficznym korzennym, nieco przytłumionym zapachem oraz gorzkawym, orientalnym smakiem. Jako przyprawa najczęściej i najpowszechniej stosowana jest w kuchni wschodniej, ale z dużym zainteresowaniem spotyka się również w innych częściach globu. Jest na tyle uniwersalna, jeśli chodzi o aromat i smak, że można ją zastosować do praktycznie każdego dania, czy to nawiązującego do azjatyckiej sztuki kulinarnej, czy do innej.

Kurkuma – działanie prozdrowotne

Kurkuma obfituje nie tylko w walory smakowe, ale również we właściwości prozdrowotne. Do najbardziej cenionych przymiotów tej przyprawy należy działanie przeciwzapalne oraz wspomagające naturalną odporność organizmu, jednak pod względem zdrowotnym kurkuma zalet ma znacznie więcej.

​Zwalczanie stanów zapalnych i szkodliwych drobnoustrojów, budowanie odporności

Kurkuma to jeden z czołowych surowców roślinnych pomocnych w stymulowaniu układu immunologicznego do sprawniejszego wychwytywania i neutralizowania szkodliwych bakterii, grzybów i wirusów. Ta niebanalna azjatycka przyprawa efektywnie wzmacnia organizm, dodaje sił witalnych oraz pomaga zbudować wysoką odporność organizmu w zderzeniu z różnymi czynnikami chorobotwórczymi oraz alergenami.

Dzięki obecnej w kurkumie kurkuminie hamowany jest proces namnażania się drobnoustrojów, co daje efekt zduszenia infekcji w zarodku i jej dużo łagodniejszego przebiegu. Z równie wysoką skutecznością kurkuma redukuje stany zapalne toczące się w obrębie rozmaitych organów oraz tkanek i mające wielorakie przyczyny. Dzięki tym właściwościom kurkuma może być pomocna w zwalczaniu między innymi: bólu i zapalenia stawów, zapalenia wątroby, przeziębień, grypy, zmian zapalnych na skórze, infekcji dróg oddechowych, reumatyzmu.

​Właściwości antynowotworowe i antyoksydacyjne kurkumy

Kurkuma, również dzięki obecności kurkuminy, jest silnym antyoksydantem, co oznacza, że jej regularne spożywanie stanowi dla nas dodatkową barierę obronną przed rozmaitymi chorobami cywilizacyjnymi, takimi jak nowotwory (nowotwór jajnika, nowotwór prostaty, nowotwór jelita, nowotwór płuca, nowotwór piersi, nowotwór wątroby, nowotwór trzustki, etc.), choroby układu sercowo-naczyniowego, udar mózgu, choroby neurodegeneracyjne (Alzheimer, Parkinson, demencja).

Jako antyoksydant kurkuma likwiduje szkodliwe wolne rodniki, które niszczą zdrowe komórki naszego organizmu i przyczyniają się do szybciej postępujących procesów starzenia oraz rozwoju chorób. Wspomaga jednocześnie proces regeneracji organizmu.

Kurkuma działa profilaktycznie, zmniejszając ryzyko wystąpienia raka, ale także hamuje jego rozwój, jeśli już zdążył się pojawić. Aktywnie uczestniczy w wychwytywaniu i niszczeniu komórek nowotworowych, przeciwdziała wzrostowi guzów i powstawaniu przerzutów.

Pozytywny wpływ kurkumy na wątrobę i procesy trawienne

Kurkuma słynie z dodatniego wpływu na trawienie oraz z korzystnego działania na wątrobę, trzustkę i drogi żółciowe.

Wzmaga wydzielanie żółci, poprawia pracę wątroby, a jednocześnie chroni jej komórki przed uszkodzeniami (działanie hepatoprotekcyjne). Jest również niezwykle pomocna w procesie detoksykacji wątroby, w przypadku gdy jest nadmiernie obciążona i źle funkcjonuje (np. na skutek niezdrowej czy tłustej diety, nadmiaru alkoholu lub innych używek itd.)

Z uwagi na cenne właściwości tej rośliny, ekstrakty z kurkumy stanowią ważny składnik w wielu preparatach poprawiających czynność wątroby i wspomagających jej regenerację po uszkodzeniach.

Kurkuma wspomaga także funkcjonowanie trzustki i usprawnia procesy trawienia pokarmów. Stymuluje wydzielanie enzymów trzustkowych oraz hormonów regulujących czynność żołądka i jelit, takich jak sekretyna i gastryna. Poprawiając pracę przewodu pokarmowego, kurkuma zapobiega nieprzyjemnym dolegliwościom, takim jak niestrawność, zaparcia, wzdęcia, gazy, leniwe trawienie, zgaga, odbijanie, nadkwasota, biegunka, bóle brzucha.

Kurkuma przeciwdziała ponadto zaburzeniom pracy pęcherzyka żółciowego, łagodzi objawy zatrucia Helicobacter pylori (skutecznie niszcząc tę bakterię) oraz wspiera zwalczanie chorób układu pokarmowego, takich jak wrzody żołądka, choroba Crohna, wrzodziejące zapalenie jelita grubego.

​Dodatni wpływ na przemiany tłuszczów i węglowodanów w organizmie

Kurkuma reguluje metabolizm tłuszczów i normalizuje poziom cholesterolu i trójglicerydów we krwi. Co więcej, kurkuma stoi na straży prawidłowej gospodarki węglowodanowej w organizmie. Niweluje zjawisko gwałtownych skoków glukozy we krwi po posiłkach oraz zwiększa wrażliwość komórek na insulinę. Dlatego jest cenna dla diabetyków i osób z insulinoopornością.

​Inne właściwości kurkumy

  • korzystnie wpływa na działanie układu nerwowego, pomaga regulować poziom neuroprzekaźników,
  • zwalcza zaburzenia depresyjne, normuje nastrój, poprawia samopoczucie,
  • usprawnia pracę mózgu, ma pozytywny wpływ na sprawność umysłową, koncentrację i pamięć,
  • oczyszcza krew, stymuluje usuwanie toksyn z organizmu, odtruwa ciało,
  • wspiera zdrowie dróg oddechowych,
  • chroni i wzmacnia kości,
  • zwalcza bóle zębów i stany zapalne dziąseł, wspomaga zdrowie jamy ustnej,
  • wspomaga serce i układ krążenia,
  • pozytywnie oddziałuje na mięśnie, zmniejsza ryzyko zakwasów, usprawnia regenerację po treningu.

​Kurkuma na stawy

kurkuma

Ważnym obszarem prozdrowotnej aktywności kurkumy jest korzystny wpływ na struktury stawowe. Dolegliwości związane ze złym funkcjonowaniem stawów oraz nadmiernym zużyciem niektórych ich partii, np. chrząstek, są dzisiaj niezwykle powszechnym zjawiskiem, wynikającym między innymi z przeforsowania, przeciążenia, częstego przyjmowania nieprawidłowej postawy ciała, ale również z nadwagi i otyłości, siedzącego trybu życia, braku aktywności fizycznej.

Bez względu na przyczynę dolegliwości stawowych, kurkuma może przynieść nam dużą ulgę w bólu i przyczynić się do odbudowy nadwątlonego stawu czy chrząstki. Zwalcza stany zapalne w obrębie stawu, łagodzi obrzęki i zaczerwienienia, pomaga powrócić do dobrej sprawności fizycznej, poprawia ruchomość stawów, redukuje ich sztywność i polepsza elastyczność.

Oprócz działania przeciwzapalnego kurkuma wykazuje działanie ochronne w stosunku do chondrocytów, czyli komórek stojących na straży poprawnej pracy chrząstki i jej sprawnej odnowy. Naturalna kuracja z udziałem kurkumy może być pomocna zarówno w przypadku zmian zwyrodnieniowych, w przypadku nadwyrężeń i przeciążeń, nadmiernej eksploatacji stawu, jak i podczas rekonwalescencji po kontuzjach i urazach.

​Kurkuma na skórę

Kurkuma ma także świetne działanie na skórę. Wykazuje właściwości przeciwzapalne, antyoksydacyjne, lekko złuszczające, oczyszczające pory, antyseptyczne i antybakteryjne, dzięki którym możemy lepiej poradzić sobie w przypadku problematycznej cery. Regularne stosowanie kurkumy może zmniejszyć lub nawet całkiem wyleczyć zmiany trądzikowe. Jest ona też bardzo pomocna w walce z przebarwieniami. Redukuje nieestetyczne zaczerwienienia, plamy, zmiany pigmentacyjne i normalizuje koloryt skóry.

Kurkuma wesprze nas także w problemach takich jak: blizny potrądzikowe, często pojawiające się zaskórniki, wysypki, egzema, łuszczyca. Nieocenione walory w zwalczaniu dolegliwości skórnych ma pasta z kurkumy, którą łatwo wykonamy, łącząc odrobinę wody z mieloną kurkumą. Taki domowy specyfik przyspieszy procesy regeneracyjne i skróci czas gojenia się ran czy zanikania wykwitów.

Aplikowana na twarz kurkuma (zwłaszcza w połączeniu z innymi cennymi składnikami) pomoże nam także w ogólnym polepszaniu kondycji skóry, jej rozświetleniu, ujędrnieniu, a nawet wizualnym odjęciu sobie paru lat.

Dobrym przykładem domowego kosmetyku jest maseczka z kurkumą, kefirem i płatkami owsianymi o działaniu wygładzającym, odżywiającym, oczyszczającym i spłycającym zmarszczki.

Inne skuteczne połączenia składników, jeśli chodzi o domowe maski na twarz lub ciało, to:

  • kurkuma z miodem i jogurtem naturalnym,
  • kurkuma z rozgniecionym bananem,
  • kurkuma z mlekiem i otrębami,
  • kurkuma z oliwą i sokiem z cytryny,
  • kurkuma z cynamonem i maślanką,
  • kurkuma z olejem kokosowym,
  • kurkuma z jogurtem i olejkiem arganowym.

​Kurkuma na włosy

Dla osób narzekających na osłabione, pozbawione blasku, matowe, zniszczone włosy oraz zakłóconą równowagę skóry głowy, kurkuma może okazać się skutecznym środkiem zaradczym!

Maseczka z kurkumy na włosy to prosty i błyskawiczny do przygotowania kosmetyk domowej roboty. Wystarczy zmieszać trochę zmielonej kurkumy z jakimś oleistym komponentem, np. oliwą, olejem lnianym, olejem kokosowym, olejkiem arganowym, olejkiem jojoba lub innym. Tak uzyskaną miksturę nakładamy na włosy i skórę głowy, spłukujemy za pół godziny, po czym myjemy włosy.

Stosowana co jakiś czas maska z kurkumy na włosy da nam efekt wygładzenia, poprawy kolorytu, rozświetlenia, wzmocnienia i przyspieszenia wzrostu włosów, a także unormowania pH i gruntownego oczyszczenia skóry głowy oraz zmniejszenia łojotoku i łupieżu, jeśli borykamy się z takowymi przypadłościami.

ZOBACZ RANKING TABLETEK NA ODCHUDZANIE

​Kurkuma – właściwości odchudzające

Kurkuma należy do najefektywniejszych sposobów naturalnego przyspieszania metabolizmu. Pozwala szybciej spalać kalorie dostarczane w pożywieniu, wspomaga przemiany tłuszczów oraz przyczynia się do sprawniejszej utraty tkanki tłuszczowej.

Czy to stosowana w tabletkach, czy pod postacią domowych mikstur do picia, czy też jako przyprawa, kurkuma nie tylko poprawia przemianę materii, ale także stymuluje detoksykację organizmu, uwalniając nas od wszelkich szkodliwych substancji. Pobudza też procesy trawienia pokarmów, a przede wszystkim zapobiega dalszemu magazynowaniu tłuszczu.

Ciekawą właściwością, zwłaszcza dla osób z cukrzycą lub w stanie przedcukrzycowym, może być fakt, że częste stosowanie kurkumy w jadłospisie przyczynia się do normalizacji poziomu cukru we krwi i zapobiega jego gwałtownym wahaniom. Dzięki tej właściwości uda nam się pokonać zjawisko nagłych napadów nieposkromionego apetytu i głodu, które utrudnia prowadzenie zdrowego, dietetycznego trybu życia i demotywuje w dążeniu do wymarzonej sylwetki.

Stabilizacja poziomu cukru we krwi to także sposób na wyeliminowanie nawyku podjadania i rzadsze sięganie po węglowodany.

Kurkuma – jak stosować? Tabletki czy domowe mikstury?

Na rynku dostępne są liczne tabletki z kurkumą, często też wzbogacone o inne składniki, dobrane w zależności od rodzaju preparatu i dolegliwości, jakie ma on zwalczać. Na ogół odznaczają się one dobrą skutecznością.

Jeśli jednak nie chcemy zażywać gotowych specyfików, możemy nabyć kurkumę mieloną i przygotowywać z niej domowe kompozycje. Niewątpliwie przyniosą nam one wiele korzyści zdrowotnych, jednak musimy pamiętać o regularnym ich spożywaniu. Doskonale sprawdzają się warzywne i warzywno-owocowe koktajle z kurkumą oraz woda z kurkumą z dodatkiem wzmagających jej działanie komponentów.

​Kurkuma z pieprzem – niezwykły duet bio-składników

Wyjątkowo efektywnym, sprawdzonym duetem jest kurkuma z pieprzem. Ponieważ sama kurkuma jest dość słabo przyswajalna, a znaną właściwością czarnego pieprzu jest poprawa wchłanialności cennych dla nas bio-substancji, w tym i kurkuminy, warto stosować te składniki razem.

Co więcej, kurkumina z kurkumy i piperyna, którą można znaleźć w czarnym pieprzu, to dwa silne termogeniki, co powinno zaciekawić osoby odchudzające się. Termogeniki skutecznie przyspieszają metabolizm i pozwalają szybciej gubić niechciane kilogramy.

​Zastosowanie kurkumy w kuchni

woda z kurkumą

Jak stosować kurkumę? W jaki sposób najefektywniej wydobyć z niej właściwości odchudzające oraz oczyszczające organizm ze szkodliwych substancji i zbędnych produktów przemiany materii?

Kurkuma pita na czczo, rozpuszczona w szklance wody, świetnie podkręci metabolizm. Należy tutaj użyć trochę mniej niż połowę łyżeczki, by smak takiej mieszanki nie był zbyt intensywny. Dodać do niej warto też sok z cytryny lub nieco imbiru startego na tarce (albo w postaci sproszkowanej), co spotęguje prozdrowotne działanie napoju. Kurkumę jako przyprawę dobrze jest też wykorzystywać w sałatkach i odchudzających smoothies.

Korzystne działanie kurkumy odczujemy również, dodając ją do posiłków. Kurkuma w formie przyprawy ma stosunkowo neutralny smak, co może być zaletą, jeśli chcemy ją stosować często i w różnych wydaniach. Tak naprawdę kurkuma sprawdzi się niemal w każdym daniu, począwszy od potraw warzywnych, mięsnych i makaronowych, poprzez zupy, farsze, pasty, smarowidła, skończywszy na kaszach i ryżu.

​Woda z kurkumą – przepisy, czyli jak pić kurkumę?

Detoks, odchudzanie, wzmocnienie odporności, podreperowanie zdrowia w różnych aspektach – bez względu na to, w jakim celu chcemy wykonać kurkumową kurację, warto korzystać z następujących prostych receptur:

Woda z kurkumą i cytryną

W szklance wody rozpuszczamy około 1/3 łyżeczki kurkumy i sok z połowy cytryny. Mieszamy i od razu wypijamy. Spożywamy rano lub po południu.

Woda z kurkumą, miodem i imbirem

Zagotowujemy 400 ml wody. Dodajemy 20g startego na tarce imbiru. Czekamy kilka minut, przecedzamy. Do wystudzonego płynu dodajemy pół płaskiej łyżeczki kurkumy i łyżkę modu. Napój dzielimy na 2 porcje. Jedną spożywamy rano, drugą po południu.

Woda z kurkumą, pieprzem i cytryną

Przygotowujemy 300 ml letniej wody. Wsypujemy 1/3 łyżeczki kurkumy i 1/4 łyżeczki czarnego pieprzu. Dodajemy sok z 1 małej cytryny. Dokładnie mieszamy i wypijamy. Spożywamy rano lub około południa.

Zobacz także:
Keto Actives – dzięki zjawisku ketozy zgubisz wszystkie zbędne kilogramy
Fast Burn Extreme – sprawdzamy skuteczność tego reduktora tkanki tłuszczowej! Czy warto go kupić?
BurnBooster – odchudzanie i spalanie tłuszczu na najwyższym poziomie
Keto Light Plus – szybkie i skuteczne wprowadzenie w stan ketozy ułatwiającej utratę wagi
Detoxyn – skutecznie wspomaga naturalną detoksykację organizmu.

3 thoughts on “Kurkuma – właściwości lecznicze i odchudzające, czyli moc atutów niebanalnej przyprawy”

  1. Ja robię sobie taką mieszankę kurkuma i miód z ciepłą wodą i piję na czczo , w ciągu miesiąca schudłam 3 kg 😉

  2. Agnieszko ja kurkumę dodaje do przepisu na obiad, który podałaś w artykułe dieta 1700 kalorii, świetnie smakuje z kurczakiem ^^

  3. Kurkumę używam do potrawki czasem jak nie mam curry 😉 zawsze moj maz narzeka ze mu smierdzi chińskim jedzeniem haha

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.