testosteron wzór chemiczny

Jak podnieść testosteron – dlaczego trzeba dbać o jego właściwy poziom

Ludzki organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania wielu hormonów regulujących działanie ważnych układów, w tym i układu płciowego. Dzieje się tak zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn, a jakiekolwiek, nawet najmniejsze, zaburzenia gospodarki hormonalnej mogą niekiedy spowodować poważne konsekwencje zdrowotne. Jeśli problemy będą dotyczyły hormonów płciowych, to bardzo często kończy się to spadkiem sprawności seksualnej, osłabionym libido, w skrajnych przypadkach prowadząc nawet do całkowitej impotencji. Właśnie dlatego tak istotne jest utrzymanie odpowiedzialnych za to hormonów na właściwym poziomie, a panowie muszą zadbać przede wszystkim o odpowiednią ilość testosteronu.

Co to jest testosteron

testosteron wzór na tablicy

Testosteron to pojęcie z pewnością znane każdemu mężczyźnie, lecz nie wszyscy do końca rozumieją, co tak naprawdę się pod nim kryje. Wiedzą co prawda, że niedobór testosteronu może powodować spadek libido czy zmniejszenie masy mięśniowej, lecz warto dokładniej przedstawić im definicję, rolę i znaczenie tego najważniejszego męskiego hormonu płciowego.

Mówiąc, czy pisząc o testosteronie, mamy na myśli organiczny związek chemiczny, należący do grupy androgenów. Wytwarzanie testosteronu w męskim ciele odbywa się w jądrach, w komórkach śródmiąższowych Leydinga oraz, chociaż w małych ilościach, w nadnerczach. Może też być syntezowany w niewielkiej ilości w jajnikach i łożysku. Za utrzymanie prawidłowego poziomu tego hormonu odpowiada z kolei przysadka mózgowa, która, kiedy jego poziom spada, wydziela hormony następne zwiększające produkcję.

Testosteron – normy dla mężczyzn i kobiet

W twierdzeniu, że testosteron jest wręcz niezbędny, nie ma żadnej przesady, patrząc na ogrom funkcji, jakie pełni w męskich i kobiecych organizmach. Można śmiało powiedzieć, że bez niego nie moglibyśmy w ogóle funkcjonować, dlatego należy bezwzględnie dbać, aby poziom testosteronu był zawsze zgodny z normami zalecanymi przez specjalistów.

Normy te są zróżnicowane w zależności od rodzaju przeprowadzanych badań, pozwalających odpowiednio wcześniej zdiagnozować wiele dolegliwości, w tym te, powodujące obniżenie popędu seksualnego. Inne przyczyny kwalifikujące pacjenta do takiego badania to:

  • zaburzenia erekcji;
  • nagły wzrost masy ciała, nadwaga lub otyłość, mimo przestrzegania właściwie zbilansowanej diety;
  • gwałtowna utrata włosów, łysienie w części lub na całej powierzchni głowy;
  • pojawiający się trądzik, także w wieku dojrzałym;
  • charakterystyczne obniżenie tonu głosu;
  • owłosienie typu męskiego u kobiet;
  • nieprawidłowe rozkładanie się tkanki tłuszczowej w różnych częściach ciała;
  • problemy z miesiączkowaniem u kobiet.

Jeśli tylko zauważymy u siebie któryś z niepokojących objawów, warto udać się do specjalisty, przeprowadzić badanie poziomu testosteronu, sprawdzić, czy jest zgodny z poniższymi, przyjętymi jako obowiązujące, wartościami:

Testosteron wolny:

  • u kobiet: <29,5 pmol/l;
  • u mężczyzn: 174–792 pmol/l,

Testosteron całkowity:

  • u kobiet: 0,52–2,43 nmol/l;
  • u mężczyzn: 9,0–34,7 nmol/l.

Jaką rolę testosteron pełni w organizmie

Wiemy już, że testosteron to najważniejszy męski hormon płciowy, występujący także w organizmach kobiet. Jeśli jest go z mało, to podniesienie poziomu testosteronu do wartości zgodnych z powyższymi wartościami pozwoli zaoszczędzić sobie wielu problemów zdrowotnych. Nie da się tak po prostu zlekceważyć roli, jaką ten hormon pełni, ponownie zróżnicowanej w zależności od płci.

Znaczenie testosteronu dla mężczyzn

Męskie ciało praktycznie nie jest w stanie prawidłowo się bez niego rozwijać, zaczyna być bowiem produkowany w okresie płodowym, a przez całe życie mężczyzny odpowiada za:

  • wykształcenie się i dalszy rozwój męskich narządów płciowych, jąder i członka;
  • prawidłowe, niczym niezakłócone życie seksualne;
  • produkcję spermy, czyli procesy spermatogenezy, niezbędne do rozmnażania się;
  • wzrost owłosienia typu męskiego;
  • ustawienie strun głosowych obniżające wysoką, dziecięcą barwę głosu;
  • właściwy przyrost masy mięśniowej oraz wzrost kości długich;
  • syntezę związków odpowiedzialnych za prawidłowe krzepnięcie krwi;
  • pobudzenie prostaty, czyli gruczołu stercza do wzrostu, jednakże długotrwałe przekraczanie dopuszczalnego poziomu testosteronu może doprowadzić do raka prostaty;
  • częściową regulację ilości cholesterolu LDL we krwi tutaj znów podniesienie poziomu tego hormonu może stać się przyczyną jednoczesnego zwiększenia ciśnienia krwi i ryzyka rozwoju miażdżycy;
  • zwiększenie libido, co można zrobić, stosując np. suplementy diety podnoszące potencję, przeważnie dostępne w postaci tabletek o silnym, lecz naturalnym składzie.

ZOBACZ NASZ RANKING TABLETEK NA POTENCJĘ

Znaczenie testosteronu dla kobiet

Mimo że testosteron jest typowo męskim hormonem płciowym, to w niewielkich ilościach znajduje się także w organizmach kobiet i to nie bez konkretnej przyczyny. Jego znaczenie jest tu co prawda mniejsze niż u mężczyzn, pełni jednak kilka istotnych funkcji:

  • wspiera prawidłową pracę jajników;
  • wzmacnia osłabione libido, lecz w mniejszych stopniu niż u panów;
  • zwiększa odporność i wytrzymałość kości, można go więc uznać za element profilaktyki przeciwko skutkom osteoporozy;
  • pozwala zmniejszyć objawy depresji, stresu i stanów lękowych.

Skutki nadmiaru i niedoboru testosteronu

niski poziom testosteronu

Specyficzne działanie testosteronu wiąże się przede wszystkim z jego odmiennym wpływem na organizmy kobiet i mężczyzn. W przypadku kobiet należy zachować szczególną ostrożność w doborze dawek tego hormonu i monitorować także jego naturalną produkcję. O ile niskie stężenie testosteronu nie powoduje zazwyczaj poważnego zagrożenia, to jednak jego gwałtowny wzrost wprost przeciwnie i trzeba się wtedy liczyć z wystąpieniem takich dolegliwości jak:

  • rosnące szybko owłosienie na ciele, przede wszystkim zarost na twarzy;
  • pojawienie się typowo męskich cech płciowych, zjawisko maskulinizacji, wzrostu masy mięśniowej, obniżenia głosu, zaniku sutków;
  • narastające problemy ze zdrowiem skóry, pojawianie się na niej trądziku o podłożu hormonalnym, przebarwień i stanów zapalnych;
  • większe skłonności do przybierania na wadze;
  • obniżenie libido, brak ochoty na seks;
  • zaburzenia miesiączkowania;
  • trudności z zajściem w ciążę powodowane przez zmniejszenie płodności;
  • problemy natury psychicznej, zwiększona nadpobudliwość, spadająca samoocena nerwowość i skłonności do agresji;
  • łysienie androgenowe typu męskiego.

U panów mamy z kolei do czynienia z licznymi dolegliwościami powodowanymi przez niski poziom testosteronu, spośród których najbardziej dokuczliwe to:

  • zaburzenia erekcji, trudności z uzyskaniem wzwodu i jego utrzymaniem przez cały czas trwania stosunku;
  • mniejsza ilość produkowanego nasienia negatywnie wpływająca na płodność, mogąca doprowadzić do trwałej bezpłodności;
  • przerost gruczołu stercza będący przyczyną innych chorób, związanych między innymi z trudnościami oddawania moczu;
  • choroby wątroby mające dalsze konsekwencje w postaci zaburzenia trawienia i spowolnienia metabolizmu utrudniających redukcję wagi i spalanie nadmiaru tkanki tłuszczowej;
  • niekontrolowany wzrost masy mięśniowej, szczególnie widoczny u osób aktywnych fizycznie, uprawiających sporty siłowe i biorących jednocześnie duże ilości suplementów mogących zwiększać syntezę testosteronu;
  • wzrost wagi, niezależnie od aktualnego sposobu odżywiania;
  • większa możliwość tworzenia się zagrażających życiu zakrzepów żylnych;
  • silne bóle głowy, takie jak przy migrenie;
  • problemy ze snem, niejednokrotnie kończące się bezsennością;
  • gwałtowne huśtawki nastroju, agresja i niepanowanie nad swoimi emocjami;
  • zatrzymanie nadmiaru płynów w organizmie powodujące widoczną i bolesną opuchliznę kończyn dolnych.

Jak podnieść testosteron naturalnymi sposobami

Nas najbardziej interesuje znalezienie odpowiedzi na często zadawane przez panów pytanie, jak podnieść testosteron, lecz najlepiej z pomocą naturalnych metod, nie narażając się przy tym na skutki uboczne zażywania np. popularnych farmaceutyków. Takie sposoby na szczęście istnieją, zalecają je zresztą także specjaliści zajmujących się problemami męskiej potencji i aby utrzymać ten hormon na właściwym poziomie, wystarczy pamiętać o:

Zdrowej diecie

dieta na testosteron

To absolutna podstawa nie tylko skutecznej kuracji odchudzającej bez efektu jo-jo pozwala także podnieść poziom testosteronu i utrzymywać go przez cały czas. Odpowiednia dieta, która będzie temu sprzyjać, powinna zostać skomponowana przez profesjonalnego dietetyka lub w konsultacji z lekarzem.

Produktów spożywczych pozwalających naturalnie zwiększyć stężenie testosteronu jest wiele, lecz w codziennym menu bezdyskusyjnie powinno się znaleźć:

Białko

Najlepiej pochodzenia zwierzęcego, a jego najcenniejszym źródłem niezmiennie pozostaje mięso, ryby morskie i owoce morza, a także odpowiednie, dopuszczalne przez dietetyków, ilości jaj oraz nabiały, jednakże taka dieta może stanowić problem dla osób na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej.

Tłuszcze

Ich źródłem także powinny być ryby morskie, makrele, tuńczyk, łosoś, czy też oleje tłoczone z oliwek, rzepaku, nasion lnu lub słonecznika. Tylko w takich znajdują się wyjątkowo zdrowe kwasy tłuszczowe Omega – 3 i Omega – 6, jednakże trzeba je jeść w zrównoważonych ilościach, tak, aby nie przekraczały maksymalnie 30 procent dziennego zapotrzebowania energetycznego.

Jeśli będzie ich za dużo, to automatycznie spadnie poziom hormonów płciowych i narazimy się na ryzyko chorób, związanych przeważnie z rosnącą otyłością i otłuszczeniem ciała. To również ma istotny wpływ na spadek potencji i niemożność uzyskania erekcji.

Węglowodany

Z ich dostarczeniem we właściwych dawkach nie powinniśmy mieć żadnego problemu, jeśli w tym, co jemy, znajdą się produkty pełnoziarniste, ciemne razowe pieczywo, pełnoziarnisty makaron, brązowy ryż, płatki owsiane, kasza gryczana, jęczmienna i jaglana, komosa ryżowa. Duże ich ilości, zwłaszcza cukrów prostych, znajdziemy w owocach warzywach oraz miodzie.

Witaminy i minerały

Niezbędne w każdej diecie, nie tylko tej, mającej na celu nie tylko wyższą produkcję testosteronu, ale i szybszą, wydajniejszą redukcję masy ciała. Witaminy i składniki mineralne można śmiało nazwać podstawą naszego zdrowia, a te, o których regularną suplementację należy zadbać, to:

  • witamina B6, pirydoksyna, jedna z wielu witamin z grupy B, skutecznie wpływająca na podniesienie produkcji endogennego testosteronu;
  • witamina C, znana też pod nazwą kwasu askorbinowego, silny naturalny antyoksydant usuwający reaktywne formy tlenu, czyli wolne rodniki, zabezpieczająca przed ich działaniem również komórki Leydinga produkujące testosteron;
  • witamina D, występująca w dwóch odmianach D2 i D3, a tę drugą zaliczamy do substancji nazywanych boosterami testosteronu, podnosi bowiem jego poziom, zmniejszając jednocześnie ilość androgenów w organizmie mężczyzny, reguluje pracę serca i układu krwionośnego, powoduje wzrost masy mięśniowej i zmniejsza ryzyko chorób prostaty;
  • magnez, jeden z dwóch minerałów pozwalających podnieść poziom testosteronu i utrzymać go przez dłuższy czas. Oprócz tego stabilizuje ciśnienie tętnicze, poprawia koncentrację, wzmacnia odporność i poprawia trawienie;
  • cynk, którego ludzki organizm nie jest w stanie wytworzyć i w całości musi być dostarczany ze źródeł zewnętrznych. Jednym z jego zadań jest przeciwdziałanie procesom przemiany testosteronu w estrogen, dzięki czemu zwielokrotnia ilość tego pierwszego, przeciwdziałając między innymi zaburzeniom erekcji i podwyższając libido.

Ziołach na potencję

Potęgi ziołolecznictwa, znanego i stosowanego na świecie od tysięcy lat, nie da się zlekceważyć. Zioła i inne rośliny o potwierdzonych właściwościach leczniczych pomogą także naturalnie podnieść poziom testosteronu, dzięki czemu potencja poszybuje maksymalnie w górę, a odczucia i przyjemność płynące z seksu będą intensywniejsze i to dla obojga partnerów. Spośród licznych ziół, mających właśnie takie właśnie właściwości, specjaliści szczególnie polecają:

  • buzdyganek naziemny (Tribulus Terrestris), w którym za wzrost testosteronu odpowiadają saponiny sterydowe, flawonoidy, kwas chlorogenowy, witamina C i duże ilości minerałów, wzmagające jednocześnie erekcję;
  • korzeń żeń-szenia, usuwający skutki stresu, pobudzający i intensyfikujący produkcję tlenku azotu rozszerzającego naczynia krwionośne i poprawiającego dopływ krwi do członka;
  • palma sabałowa (Saw Palmetto), używana nie tylko przeciwko wypadaniu włosów, powstrzymująca mutację testosteronu w dihydrotestosteron (DHT);
  • ashwagandha, jedna z roślin stanowiących podstawę tradycyjnej medycyny indyjskiej, adaptogen najszybciej łagodzący wszystkie negatywne objawy stresu, naturalny, silny w działaniu stymulator produkcji testosteronu;
  • korzeń Maca, pochodzący z wysokich zboczy Andów, dbający nie tylko o mocną erekcję i potencję, pilnujący jednocześnie, abyśmy zawsze mieli właściwy poziom testosteronu bez ryzyka jego gwałtownych spadków.

Aktywności fizycznej

mężczyzna z hantlami

Do podniesienia poziomu testosteronu i naszej sprawności seksualnej niezbędna również jest codzienna aktywność fizyczna. Trzeba raz na zawsze skończyć z siedzącym trybem życia, ruszyć się z wygodnego fotela i wyjść z domu na świeże powietrze, co nie tylko wzmocni libido, ale przyniesie też wiele innych korzyści zdrowotnych. Obniży się poziom stresu, spadnie ryzyko bezsenności i będziemy mieli większą ochotę do regularnego uprawiania seksu, a jak wykazały badania, może to zwiększyć poziom testosteronu nawet o kilkadziesiąt procent.

Wystarczy tylko godzina spaceru albo inne regularne ćwiczenia fizyczne, zwłaszcza te, angażujące najwięcej partii mięśni, aby w krótkim czasie poczuć różnicę. Doskonale sprawdza się tu crossfit, treningi aerobowe, a nawet marsz z kijkami, czyli popularny nordic walking. Bardziej sprawni panowie powinni się zastanowić nad ćwiczeniami siłowymi, wyciskaniem na ławeczce, martwym ciągiem czy innymi ćwiczeniami na siłowni, dzięki którym wymodelują także swoją muskulaturę.

Źródła:

Zobacz także:
Keto Actives – dzięki zjawisku ketozy zgubisz wszystkie zbędne kilogramy
Fast Burn Extreme – sprawdzamy skuteczność tego reduktora tkanki tłuszczowej! Czy warto go kupić?
BurnBooster – odchudzanie i spalanie tłuszczu na najwyższym poziomie
Keto Light Plus – szybkie i skuteczne wprowadzenie w stan ketozy ułatwiającej utratę wagi
Detoxyn – skutecznie wspomaga naturalną detoksykację organizmu.

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.