Dieta dr Dąbrowskiej – popularna dieta odchudzająca i lecznicza

W ostatnim czasie niezwykle popularna stała się dieta, która została wymyślona przez eksperta, czyli dietetyk dr Dąbrowską. Jest ona absolwentką szkoły medycznej, gdzie uzyskała doktorat, tytuł lekarza klinicznego i internisty. Lata ciężkiej pracy oraz obserwacji zaowocowały opracowaniem diety, opierającej się przeważnie na dużych ilościach warzyw i owoców. Ogranicza jednak białka, węglowodany oraz tłuszcze. Została ona opracowana na podstawie prac naukowych stworzonych przez dr Dąbrowską, które dotyczyły rozwoju chorób cywilizacyjnych oraz ich niwelowaniu poprzez leczenie żywnością. Post owocowo – warzywny ma za zadanie oczyścić nasz organizm z toksyn oraz wpływa pozytywnie na system obronny jednostki, dzięki czemu powoduje odwrócenie jego działania w chorobach autoimmunologicznych. Na samym początku stworzona została przez tą specjalistkę w celu leczenia podopiecznych, a z czasem zyskała na popularności, dzięki wysokiej skuteczności. Dr Dąbrowska stworzyła również drugi model żywienia, który jest jednak mniej popularny. Mowa o diecie Daniela, która uznawana jest z pół głodówkę, a jej zadaniem jest poprawa pracy układu trawiennego oraz usunięcie toksyn z organizmu.

Dieta dr Dąbrowskiej – na czym polega?

koktajle warzywne

Dietetyk Dąbrowska twierdzi, że nic nie działa tak dobrze, jak okresowa głodówka. Wspomaga to funkcjonowanie wątroby oraz działa antyoksydacyjne, oczyszczając organizm z toksyn i szkodliwych substancji, po okresie przekarmiania go. Specjalistka ma bardzo rozległą wiedzę w kwestii zdrowego odżywiania się. Jadłospis stworzony przez nią jest polecany wszystkim, którzy chcą zrzucić nadprogramowe kilogramy, ponieważ zawiera dużą ilość warzyw oraz owoców. Mają one na pierwszym etapie odchudzania przede wszystkim oczyścić organizm z wszelkich substancji trujących i przygotować na intensywne spalanie zmagazynowanych tłuszczy oraz zmusza organizm do wydalania nadmiaru wody. Ważną rzeczą jest też ogromna ilość witamin i minerałów co pozytywnie działa na gospodarkę hormonalną organizmu, a tym samym usprawnia procesy metaboliczne w pierwszych dniach diety.

Jadłospis, stworzony przez Dąbrowską ma przede wszystkim działanie oczyszczające, regeneracyjne, lecznicze oraz ma wpłynąć korzystnie na nasza jakość snu. Zanim wprowadzimy tę dietę odchudzającą, zaleca się, abyśmy skontaktowali się z dietetykiem lub lekarzem, który dostosuje okres takiej kuracji do naszych indywidualnych potrzeb. Maksymalny jej czas to 6 tygodni. Dieta, która ma na celu leczenie będzie składać się z warzyw i owoców, najlepiej surowych bądź gotowanych. To rozwiązanie ograniczy zbędne węglowodany, tłuszcze oraz białka, ale skupi się na zastrzyku witamin, minerałów, błonnika, przeciwutleniaczy i enzymów roślinnych. Podczas stosowania diety dopuszcza się spożywanie niskoskrobiowych warzyw oraz niektórych owoców. Dodatkowo dieta zakłada, że wyeliminowanie chorych komórek z naszego organizmu jest w stanie zatrzymać procesy powstawania procesów nowotworowych i chorób cywilizacyjnych co umożliwia nam wydłużenie naszego życia, a także poprawia jego jakość.

Autorka diety jest zdania, że spożywanie przez nas wysoko przetworzonego jedzenia doprowadza do tego, że nasze jelita są wypełnione chemicznymi składnikami przez co zaczynają one “przeciekać”. Efektem tego jest zatkanie się systemu immunologicznego, który nie jest w stanie wychwycić co jest dla niego niebezpieczne. W efekcie nasz organizm nie jest w stanie wykryć początku choroby rozwijającej się w naszym organizmie. Możemy zaliczyć tu cukrzycę, miażdżycę oraz choroby stawów.

Zalety diety dr Dąbrowskiej

Jedną z pierwszych zalet stosowania omawianej diety jest łatwość przygotowania posiłków. Głównie należy je obierać, kroić lub potrzeć. Wyjątkiem jest obiad, ponieważ wtedy powinniśmy je ugotować lub upiec. Cały proces przygotowania dania ogranicza się tylko do kilku minut.

Kolejna kwestią, która zachęca wiele osób do podjęcia się kuracji jest szybki spadek masy ciała. Jest to zachęcający skutek dla osób, które cierpią na nadwagę lub otyłość. Największy spadek masy ciała możemy zaobserwować w pierwszych tygodniach stosowania diety. Wiele osób, które korzystały z postu dr Dąbrowskiej zachwalało, że eliminacja białka, tłuszczów i węglowodanów z jadłospisu poprawiła ich stan skóry, a sylwetka wyglądała szczuplej. Wynika to z faktu, że nie dochodzi do zatrzymania się wody w organizmie.

Jedną z najczęściej wymienianych zalet diety jest pozbycie się zdrowotnych dolegliwości. Eliminacja toksyn z organizmu, poprawa odporności, lepszy wygląd cery, a także poprawa pracy układu pokarmowego to tylko część z nich. Odpowiednio prowadzona dieta pod okiem specjalisty jest w stanie powstrzymać, a nawet całkowicie wycofać rozwój chorób takich jak: astma, migrena, alergia czy choroba Hashimoto. Badania udowodniły również, że post dr Dąbrowskiej ma dobre działania dla kobiety, które ciężko znoszą miesiączki.

Czytaj też: Dieta 1500 i Dieta odchudzająca (1700 kalorii)

Dieta dr Dąbrowskiej – jak ją stosować?

zdrowe koktajle owocowo warzywne

 Niska kaloryczność tej diety powoduje, że organizm potrzebuje energii do życia, którą pobiera z odłożonej tkanki tłuszczowej, guzów, polipów, złogów oraz zwyrodnień, dzięki czemu nasz organizm uruchamia proces trawienny, który nazywa się trawieniem endogennym. Ma więc to charakter głęboko leczniczy i regenerujący, a dodatkowo odchudzający. Wartość kaloryczna posiłków powinna wahać się od 400 do 600 kcal na dobę. Dania przyrządzane są tylko i wyłącznie z warzyw i owoców. Możemy wybierać je z poszczególnych grup: cebulowych, liściastych, dyniowatych, kapustnych, psiankowatych oraz korzeniowych. Zaleca się w czasie trwania tej kuracji spożywanie dużej ilości koktajli, herbat ziołowych oraz wody niegazowanej. Świetnie sprawdzą się także mieszanki zieleniny, jarmużu, sałaty, selera, szpinaku, zwykła woda mineralna, napary z suszonej morwy białej lub pokrzywy.

  • Podczas stosowania tej diety warto też zadbać o średnią aktywność fizyczną na świeżym powietrzu oraz relaks w postaci masażów, sauny lub jogi, co spotęguje to efekty.
  • W pierwszym etapie dieta jest leczniczą głodówką, która powinna być stosowana przez nas parę razy do roku w celach oczyszczających organizm z wszelkich toksyn, dzięki czemu nasz organizm odzyskuje zdolność samoleczenia, a także wpływa na pobudzenie, przyśpieszenia przemiany materii oraz dodania sił czy witalności. Wynika to z prozdrowotnego działania warzyw, ponieważ zawierają silne przeciwutleniacze, które odpowiadają za regeneracje, oczyszczenie oraz odmłodzenie wszystkich komórek, które budują nasz organizm. W założeniu spożywanie pokarmów nie może przekraczać 600 kalorii dziennie, dzięki czemu ciało będzie mogło się dogłębnie zregenerować. Pierwszy etap powinien trwać od 10 do 40 dni. To jak długo jesteśmy na diecie powinno zależeć od naszych potrzeb oraz efektu, który chcemy uzyskać. Poleca się także ograniczenie skrobi oraz wybieranie owoców o obniżonej zawartości cukru takie jak jabłka, grejpfruty, cytryny oraz jagody, a w przypadku warzyw marchewki, papryki, buraka, selera, pomidora, cukinii, cebuli, czosnku, pora, pietruszki, kapusty, sałaty, kalafiora, rzodkiewki, szpinaku i brokułów. Te warzywa i owoce w czasie diety można gotować, ale najcenniejsze wartości odżywcze dla organizmu zachowają surowe. Z tego względu jest to zalecane, by jeszcze bardziej wzmocnić efekty stosowania tej diety.
  • Posiłki, które zostaną przygotowane z wymienionych wyżej produktów powinny być jak najmniej przetworzone, czyli mogą być pieczone lub gotowane na parze. Dzięki temu możemy przygotować na obiad zupę lub gulasz. Zamiast soli należy używać mieszanek ulubionych naturalnych ziół, aby wzmocnić smak dania.
  • Podczas pierwszego etapu kategorycznie zabrania się korzystania z jakichkolwiek tłuszczy, nawet ten w postaci jogurtu czy śmietany.
  • Zleca się spożywanie minimum 3 litrów płynów.
  • Nie zaleca się spożywania napojów alkoholowych i picia kawy.
  • Pierwszy etap cechuje się również tzw. “kryzysem ozdrowieńczym”. Polega on na pojawieniu się biegunki, wymiotów, bólu głowy czy osłabieniu organizmu. Wynika to z odtruwania organizmu. Jeśli wyżej wymienione objawy trwają dłużej niż 3 dni, koniecznie należy skontaktować się z lekarzem.
  • Drugi etap diety dr Dąbrowskiej pozwala na wprowadzenie do diety powoli pozostałych warzyw, owoców, kaszy, pieczywa razowego, przetworów mlecznych, orzechów, bobu, grochu oraz fasoli szparagowej. Z tych produktów możemy przygotować odpowiednio zbilansowany posiłek.
  • Podczas diety unikamy produktów przetworzonych z zawartością mąki pszennej, słodyczy, słonych przekąsek i wędlin.
  • Okres wychodzenia z diety zależy tylko i włącznie od nas. Jeśli chcemy możemy kontynuować go przez resztę życia i traktować jako zmianę nawyków żywieniowych. W przypadku powrotu do jedzenia sprzed rozpoczęcia postu doprowadzi do krótkotrwałego efektu oraz powrotu do poprzedniej masy ciała.

Dieta ta znakomicie przygotowuje nasz organizm do prawidłowego żywienia. Z tego powodu polecane jest po zakończeniu kuracji utrzymywanie dobrych nawyków żywieniowych i unikanie produktów przetworzonych.

Czy jest mi potrzebna dieta dr Dąbrowskiej?

Dieta dr Dąbrowskiej ma działanie odchudzające, ale przede wszystkim oczyszczające z toksyn, lecznicze oraz regenerujące, dlatego polecam stosowanie jej u osób z chorobami autoimmunologicznymi. Jest ona przygotowana dla osób, które chcą zmienić nawyki żywieniowe, ponieważ obecnie czują się zmęczenie, ociężali oraz przejedzeni. Dzięki oczyszczeniu organizmu z toksyn działanie naszego metabolizmu ulegnie poprawie, z jelit zostaną wydalone zalegające złogi, a my będziemy czuć się lekko i świeżo. Dieta dr Dąbrowskiej będzie także skuteczna w takich dolegliwościach jak:

  • Nadciśnienie tętnicze
  • Drobne guzy
  • Choroba wieńcowa, grzybicza, wirusowa oraz bakteryjna
  • Alergia i astma
  • Łuszczyca oraz atopia skóry
  • Dolegliwości związane z trawieniem pokarmów, w tym nieżyt oraz wrzody żołądka
  • Częste bóle głowy i migreny
  • Słaba odporność
  • Zapalenie wątroby
  • Zaburzenia miesiączkowania
  • Choroby na tle neurologicznym czyli, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane, nerwica, zaburzenia pamięci, padaczka lub przebyty udar
  • Choroba Hashimoto
  • Niedoczynność tarczycy
  • Początek menopauzy
  • Mięśniaki i torbiele na jajnikach i macicy
  • Cukrzyca
  • Miażdżyca i zakrzepica

Wady postu dr Dąbrowskiej

Post dr Dąbrowskiej posiada również swoje wady. Jedną z nich jest zbyt niska kaloryczność przyjmowanych posiłków. Jadłospis opiera się na dziennym zapotrzebowaniu w przedziale od 400 kcal do 600 kcal. Jest to zdecydowanie za mało dla osób, które prowadzą normalny tryb życia czyli chodzimy do pracy i wypełniany codzienne obowiązki domowe. Dieta jest również uboga w składniki odżywcze przez co może dojść do niedoborów w naszym organizmie. Dodatkowo wyklucza ona całkowicie sól i tłuszcze, które są konieczne do nam potrzebne do prawidłowego działania organizmu, ponieważ odpowiadają za wiele procesów biochemicznych oraz wchłanianie witamin.

Diecie zarzuca się również zbyt mała ilość posiłków, ponieważ jadłospis rozpisany jest tylko na trzy dania. Zgodnie z zaleceniami dr Dąbrowskiej pierwszy z nich powinniśmy zjeść do dwóch godzin od wstania z łóżka, jednak nie prędzej niż o 9 rano. Obiad powinniśmy spożyć około godziny 14, natomiast kolacje o 19. Wiele badaczy, że to jest zdecydowanie za mało dla naszego organizmu. Jadłospis zakłada, że w pomiędzy posiłkami możemy zjeść jabłko, jednak to jest nadal zdecydowanie zbyt niska podaż kalorii. Przy długotrwałym stosowaniu postu możemy przez to odczuwać zawroty głowy, osłabienie organizmu a nawet omdlenia.

Eksperci uważają również, że dieta opracowana przez dr Dąbrowska wpływa na rozregulowanie naszego metabolizmu oraz spowolnienie przemiany materii. Po zakończeniu postu bardzo często obserwuje się pojawienie efektu jo -jo oraz trudność w trawieniu części produktów.

Wielu lekarzy zwraca również uwagę na osłabienie, utratę odporności, bóle głowy, stawów, zaburzenia hormonalne i termoregulacji, biegunki czy wypadania włosów. Uważają, że długotrwałe stosowanie diety bez opieki specjalisty może doprowadzić do wyniszczenia organizmu.

Komu nie wolno stosować diety dr Dąbrowskiej?

buraki i cytryny

Przeciwwskazania pojawiają się w przypadku kobiet ciężarnych oraz karmiących piersią, ale również w przypadku nadczynności tarczycy, choroby Hashimoto, niewydolności nerek, wątroby, serca, anemii, depresji, porfirii, cukrzycy typu I, choroby układu krążenia oraz układu oddechowego, gruźlicę oraz osób w zaawansowanym stadium nowotworu złośliwego. Dodatkowo nie jest polecana osobom, które zmagają się z chorobami genetycznymi lub cierpią na zaburzenia odżywiania typu bulimia czy anoreksja.

Czytaj także: Najlepsze tabletki na odchudzanie

Dieta dr Dąbrowskiej – opinie i zakończenie kuracji

Opinie o diecie dr Dąbrowskiej są zdecydowanie pozytywne, a chwalony jest przede wszystkim aspekt leczniczy, ale także odchudzający. Jadłospis jest tak skonstruowany, aby witaminy zapewniały lepsze samopoczucie, zastrzyk energii witalnej oraz leczenie z w przypadku dolegliwości. Najważniejszy jest jednak etap wyjścia z diety dr Dąbrowskiej, gdyż powinien on przebiegać bardzo powoli. W tym okresie należy zwiększać ok. 200 kalorii tygodniowo swoje zapotrzebowanie kaloryczne i wprowadzać pozostałe produkty, które musieliśmy wykluczyć tymczasowo z diety. Gotowe przepisy na posiłki na dietę warzywno-owocową znajdziemy dostępne w sieci internetowej. Polecam ją wszystkim ze względów odchudzających, ale co najważniejsze zdrowotnych!

Przykładowy jadłospis dr Dąbrowskiej

Dzień I:

  • Śniadanie – sałatka z pomidorem, ogórkiem kiszonym, cebulka i szczypiorem, sok marchwiowy,
  • Obiad – frytki z marchewki, zupa z zielonego groszku, surówka z selera, marchwi i jabłka, herbata ziołowa,
  • Kolacja – mus jabłkowy, sałatka z gotowanych buraków i jabłka, herbata z melisy.

Dzień II:

  • Śniadanie – sok z buraka, sałatka z selera naciowego z pomidorem i papryką, jabłko pieczone,
  • Obiad – zupa krem z warzyw, grejpfrut, papryka faszerowana warzywami, kompot z wiśni,
  • Kolacja – sałatka z ogórka, papryki, mięty i cebulki, mus jabłkowy, sok marchwiowy,
Zobacz także:
Keto Actives – dzięki zjawisku ketozy zgubisz wszystkie zbędne kilogramy
Fast Burn Extreme – sprawdzamy skuteczność tego reduktora tkanki tłuszczowej! Czy warto go kupić?
BurnBooster – odchudzanie i spalanie tłuszczu na najwyższym poziomie
Keto Light Plus – szybkie i skuteczne wprowadzenie w stan ketozy ułatwiającej utratę wagi
Detoxyn – skutecznie wspomaga naturalną detoksykację organizmu.

4 thoughts on “Dieta dr Dąbrowskiej – popularna dieta odchudzająca i lecznicza”

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.